Skip links

Certificare

Legislația națională

Legea nr. 115 din 09.06.2005 cu privire la producţia agroalimentară ecologică

HG nr. 149 din 10.02.2006 pentru implementarea Legii cu privire la producţia agroalimentară ecologică

HG nr. 1078 din 22.09.2008 cu privire la aprobarea Reglementării tehnice „Producţia agroalimentară ecologică şi etichetarea produselor

HG nr. 884 din 22.10.2014 pentru aprobarea Regulamentului privind utilizarea mărcii naţionale „Agricultura Ecologică – Republica Moldova”

Certificarea pe înțelesul tuturor

Control Union Dnestr își propune să ofere asigurare și încredere tuturor părților interesate că un produs sau proces pe care l-a certificat îndeplinește cerințele legii și a documentelor normative de certificare relevante. Din acest motiv, procesul de certificare este stabilit în proceduri, care descriu întregul proces, de la cerere până la eliberarea certificatului și cine este calificat să desfășoare astfel de activități.
Procedurile de certificare a Control Union Dnjestr se bazează pe principiile obiectivității și integrității. Aceste proceduri sunt discutate în Consiliul Consultativ, care este format din reprezentanți părților interesate din domeniu, cum ar fi: operatori ecologici, asociații de fermieri, Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor, Unitatea Consolidată de Implementare a proiectelor din agricultură subordonată Ministerului Economiei, Instituție de cercetare în domeniul agriculturii ecologice Consiliul este un organism independent, care consiliază managementul Control Union Dnjestr privind dezvoltarea politicilor și principiilor legate de imparțialitate, încredere în certificare, inclusiv deschiderea și percepția publică.

Certificarea se face pentru a insufla încredere oricărei părți interesate că obiectul sau organizația are anumite caracteristici sau întruchipează o calitate minimă specificată. Pentru a asigura acest lucru, este important ca evaluarea să fie făcută de un terț independent, imparțial și obiectiv, numit organism de certificare.
Poate doriți să deveniți certificat, doar pentru că doriți să demonstrați lumii că produsele sau procesele dumneavoastră sunt de un anumit nivel. Sau este posibil să aveți nevoie de certificare pentru a putea intra pe o anumită piață sau pentru că vă cer clienții dumneavoastră.
Vă rugăm să rețineți că acest document oferă doar îndrumări. Este posibil să nu reflecte pe deplin procesele specifice pentru organizația dumneavoastră. Pentru procesele legale și financiare, vă rugăm să consultați Condițiile contractuale disponibile pe site-ul nostru.
Primul pas într-un proces de certificare constă în completarea unui formular de cerere pentru schema aplicabilă, astfel cum este disponibil pe pagina noastră electronică. Informațiile din formularul de cerere ne constituie baza pentru a vă face o ofertă care se referă la domeniul corect de activități, produse, procese și / sau unități care urmează să fie certificate. Dintr-o perspectivă juridică, este important ca această ofertă să reflecte drepturile și obligațiile pe care le au ambele părți și, prin urmare, trebuie să ofere o indicație realistă a timpului necesar pentru a efectua o evaluare care să permită organismului de certificare să ajungă la o decizie de certificare întemeiată.

Pentru noi este foarte important să accentuăm că tot ceea ce facem se face în strictă confidențialitate.
Numai dacă este cerut de către proprietarul schemei, organismul de acreditare sau prin lege, vom preda informațiile pe care le obținem în timpul auditurilor noastre acestor organizații. Toate aceste organizații sunt, de asemenea, vor lua măsuri de confidențialitate. Nicio altă parte nu va primi nicio informație de la noi cu privire la produsul, procesul sau compania dvs. fără consimțământul dvs. scris în mod explicit.
Motivul este simplu: trebuie să ne bazăm pe cooperare pentru a ne furniza informațiile de care avem nevoie pentru a ajunge la o decizie obiectivă cu privire la conformitatea produselor dumneavoastră.
În același timp, vă solicităm să gestionați cu aceeași confidențialitate orice informație pe care o colectați cu privire la operațiunile noastre. În eforturile dvs. de a proteja confidențialitatea organizației dvs., nu ne veți refuza accesul la informații sau facilitățile pe care le dețineți. Avem nevoie de acces deplin la organizația dvs. pentru a putea ajunge la o decizie de certificare justificată și, prin urmare, trebuie să ni-l furnizați.
În caz contrar, nu putem emite certificatul. În cazuri grave, refuzul dvs. de a ne acorda acces, va duce la întreruperea auditului. În mod similar, doar cu un motiv întemeiat poate fi anulat un audit convenit anterior. În mod normal, numai forța majoră poate duce la anularea oricărei părți a unui audit planificat sau în curs.

Vom examina cererea dvs. pentru a ne asigura că avem toate informațiile necesare pentru a emite o ofertă. Vom lua legătura cu dvs. dacă avem nevoie de informații suplimentare. Odată ce am examinat cererea dvs., vă vom trimite o ofertă, împreună cu reglementările / anexele aplicabile. Aceasta include Termenii contractului. Vi se solicită să răspundeți la această ofertă într-un anumit interval de timp. Dacă așteptați prea mult, este posibil ca lucrurile să se fi schimbat astfel încât oferta să nu mai reprezinte cu exactitate condițiile în care vă putem oferi serviciile noastre. Dacă sunteți de acord cu conținutul ofertei și cu Termenii contractului, puteți indica acest lucru prin acceptarea ofertei. Ulterior vă vom trimite o confirmare de înregistrare, care detaliază modul în care organizația dvs., unitățile, procesele și produsele sunt înregistrate în sistemul nostru.
Semnarea ofertei și returnarea ei, semnifică încheierea contractului. Toate documentele relevante și / sau linkurile necesare pentru a vă pregăti pentru audit pot fi găsite pe pagina noastră electronică, sau le vom transmite noi.
Pentru a ne asigura poziția imparțială, regulile de acreditare ne impun să primim plata înainte de (primul) audit. În scopul facturării, avem nevoie de următoarele informații de la dvs.:
• TVA
• Adresa facturării (dacă este diferită de adresa din cererea dvs.)
• Contact financiar (dacă este diferit de adresa din cererea dvs.)

Evaluarea va fi efectuată de unul dintre evaluatorii noștri, care vă va contacta pentru a face o programare pentru prima vizită de evaluare.
Vom planifica o ora și locul unde evaluarea va avea loc. Evaluatorul vă va solicita să trimiteți documentația pe care trebuie să o evaluăm înainte de vizită.
Vă rugăm să rețineți că, în unele cazuri, legea și documentele normative, ne obligă la faptul că trebuie să efectuăm și vizite inopinate la sediul dumneavoastră. Cu toate acestea, în majoritatea cazurilor, veți primi o confirmare a datei și orei de sosire a evaluatorului nostru, numele acestuia și planificarea vizitei, așa numitul plan de evaluare. Planul de evaluare indică, de asemenea, ce fel de documente și ce persoane trebuie să fie disponibile în timpul evaluării.
În timpul vizitei, activitățile dvs. vor fi raportate pe deplin. Vă rugăm să acordați evaluatorului dreptul și asistența necesară pentru a vă accesa sediul, unitățile de producție și procesare. De asemenea, vă rugăm să permiteți evaluatorului nostru să evalueze aspectele financiare relevante și să preia mostre pentru analiză. Aceste eșantioane, dacă sunt solicitate de CU Dnjestr, trebuie să fie puse gratuit la dispoziția evaluatorului.
Principalele elemente ale unei evaluări sunt:
• Ședința de deschidere, în care sunt explicate și discutate următoarele elemente:
– Confirmarea domeniul de aplicare al evaluării, documentat anterior (departamentele implicate,
domeniul de aplicare, produsele etc.);
– Prezentarea planului de evaluare și ”ce va fi inspectat”. Scopul evaluării este de a căuta dovezi obiective că planul de sistem ecologic este conform legii și documentelor normative și că organizația respectă propriile procese și proceduri;
– Confirmarea aranjamentelor logistice (birou). Verificarea dacă personalul a fost informat că are loc evaluarea și confirmarea accesului la facilități și înregistrări. Muncitorii vor fi intervievați în timpul evaluării și se va solicita o listă a angajaților.
– Întrebări de clarificare și declarația privind confidențialitatea constatărilor.
• Evaluarea propriu-zisă
Evaluatorii vor căuta dovezi ale conformității cu legea și documentele normative relevante. În timpul evaluării, ei vor vizita facilitățile, vor intervieva lucrătorii și managerii. De asemenea, documentele și înregistrările vor fi verificate. Pe parcursul tuturor acestor activități, evaluatorii analizează eficacitatea și implementarea sistemului dvs. și modul în care acesta respectă legea și documentele normative relevante.
Evaluatorii folosesc formulare standardizate pentru a stabili constatările în scris. În timpul evaluării se vor ridica probleme care pot duce la neconformități.
• Ședința de închidere, care conține următoarele elemente:
– Se va face un rezumat general și concluzii;
– Se vor discuta orice acțiuni ulterioare care trebuie întreprinse, dacă este cazul;
– Se va vorbi despre metoda de raportare;
– Se vor prezenta neconformitățile găsite, clasificarea acestor neconformități;
– Se vor discuta alte aspecte specifice și se va conveni asupra termenilor pentru corecțiile și acțiunile corective necesare.

În cadrul auditului propriu-zis, vom evalua produsele, procesele și înregistrările în raport cu cerințele specificate în lege și documentele normative aplicabile. În timpul acestei evaluări, putem solicita să vedem documentația, facturile, înregistrările, să efectuăm interviuri cu personalul și să vizităm zona de producție.
Este posibil să trebuiască să vă inspectăm utilajele, liniile de procesare a alimentelor, clădirile pentru pardoseli adecvate etc.
În timpul acestei evaluări, auditorul poate întâmpina probleme care nu sunt conforme cu cerințele. Dacă da, următoarea întrebare este: în ce măsură problema nu este conformă? În general vorbind, dacă problema în cauză este o încălcare a unei cerințe legale sau o încălcare care afectează capacitatea subiectului evaluării de a-și îndeplini obiectivul intenționat sau ridică îndoieli serioase cu privire la capacitatea organizației de a furniza produse sau procese conforme, atunci numim aceasta o neconformitate majoră. O neconformitate majoră poate fi atât de gravă încât va trebui să o declarăm neconformitate critică și va trebui să oprim operațiunile. Dacă neconformitatea este o încălcare a unei cerințe, dar nu garantează o neconformitate majoră, aceasta va deveni o neconformitate minoră. Rețineți că, dacă găsim o mulțime de neconformități minore, putem concluziona că compania încă nu își gestionează produsele sau procesele în mod corespunzător și va fi emisă o neconformitate majoră.
Auditorul va explica de ce și cu privire la ce clauză a regulamentului a fost stabilită neconformitatea.
Auditorul va indica, de asemenea, abaterea de la documentele normative și lege, gradul său (major / minor) și termenul limită pentru soluționarea problemei. În momentul finalizării auditului, începe termenul pentru închiderea neconformității.
Dacă nu reușiți să închideți neconformitatea la timp, noi vă vom informa și despre procesul de suspendare pe care Control Union Dnjestr îl va începe în conformitate cu regulile de acreditare.
În soluționarea neconformităților, ne vom aștepta să rezolvați problema și să ne trimiteți dovada în acest interval de timp convenit. Se așteaptă ca organizația dvs. să efectueze o analiză a cauzei din rădăcină a neconformității și să determine amploarea problemei. Pentru a determina amploarea problemei, trebuie să vă întrebați: „Am această problemă aici, deci pot avea aceeași problemă sau o problemă similară în altă
parte sau este probabil ca această derulare a problemei să afecteze și alte domenii din afacerea mea?” Dacă furnizați dovezi după cum este necesar, vom analiza soluția propusă de dumneavoastră sub aspect ”suficientă sau nu”. În multe cazuri, o analiză a documentelor oferite de dumneavoastră, poate fi suficientă, dar poate fi și necesitatea de evaluare în teren, la compania dumneavoastră. După ce am constatat că toate neconformitățile au fost gestionate și rezolvate în mod corespunzător, vom decide fie că vi se acordă un certificat care să ateste că vă conformați, fie o altă situație de caz.

La eliberarea unui certificat, puteți fi autorizat să utilizați o marcă de certificare sau o siglă. Dreptul dvs. de a utiliza orice astfel de marcă este condiționat de menținerea unui certificat valid în ceea ce privește produsele sau procesele și respectarea reglementărilor pentru utilizarea acestei mărci. Utilizarea indicațiilor care se referă la metoda de producție certificată sau la CU Dnjestr este permisă numai după eliberarea certificatului aplicabil. Utilizarea mărcilor și siglelor va fi evaluată în timpul auditului în raport cu cerințele specifice ale programului.
Atunci când faceți referire și utilizați certificatul, mărcile sau siglele, se aplică următoarele:
• Nu este permis să se facă nicio declarație înșelătoare cu privire la starea certificării;
• Nu este permis să se sugereze că certificarea se referă la activități, unități, produse etc. care nu sunt incluse în domeniul de aplicare al certificării;
• Certificatele, mărcile și siglele trebuie să fie reprezentate în întregime, inclusiv cadre;
• Logo-urile pot fi reprezentate numai în culorile permise sau în alb și negru;
• Nu este permisă plasarea de logo-uri pe rapoartele de testare ale laboratoarelor sau rapoarte de calibrare sau certificate;
• Dacă un Client după retragerea sau dezicerea de un certificat continuă să utilizeze sigle sau alte expresii care dau naștere sugestiei că certificarea este încă valabilă, CU Dnjestr poate lua măsuri legale;
• CU Dnjestr își rezervă în mod expres dreptul de a publica orice utilizare ilegală a siglelor și certificatelor sale;
CUD va lua măsuri adecvate, pe cheltuiala Clientului, pentru a face față referințelor incorecte, ilegale sau înșelătoare la certificare sau la utilizarea certificatelor și a mărcilor de certificare. Acestea pot include acțiuni în justiție și / sau publicarea încălcării. Utilizarea incorectă, ilegală sau înșelătoare a unei astfel de mărci sau sigle este considerată o neconformitate critică cu cerințele de certificare și cel mai probabil va duce la suspendarea imediată a certificării.

Pe baza rezultatului auditului, Control Union Dnjestr va lua o decizie de certificare. Dacă decizia de certificare este pozitivă, veți primi un certificat de conformitate, care va indica produsele, procesele și unitățile de producție aplicabile certificatului.
Vă rugăm să rețineți că nu putem elibera un certificat dacă există o neconformitate minoră sau majoră nesoluționată. Certificatul va avea în mod normal o perioadă de valabilitate de 1 an. În fiecare an va trebui să facem un audit de recertificare, în care stabilim din nou dacă putem elibera sau nu un nou certificat.
Certificatul rămâne întotdeauna proprietatea organismului de certificare. Adică, dacă găsim nevoia să facem acest lucru, avem puterea de a revoca certificatul – pur și simplu revendicăm ce este proprietatea noastră.
În procesul de audit este posibil să trebuiască să prelevăm mostre. Acestea sunt utilizate pentru a verifica dacă produsul dvs. este într-adevăr conform cu specificațiile. Ni se cere să trimitem aceste probe la un laborator acreditat conform standardului ISO 17025. Probele luate sunt împărțite în trei părți. O parte vă va fi oferită pentru a fi stocată ca contra-probă (pe care este posibil să trebuiască să o folosim în situații
specifice într-o etapă ulterioară), o parte va fi trimisă la laborator și a treia parte va fi păstrată de noi, de asemenea ca contra probă.
După certificare Auditul și certificarea sunt un proces continuu. Cel puțin o dată pe an Control Union trebuie să efectueze un audit la fața locului pentru fiecare dintre facilitățile dvs. de producție și procesare pentru a verifica conformitatea cu legea și documentele normative aplicabile. Control Union Dnjestr va efectua audituri numai pe locațiile menționate în formularul de cerere. Trebuie să informați întotdeauna Control Union Dnjestr cu privire la orice modificare a activităților organizației dvs. înainte de audit.
Menținerea datelor dvs. actualizate
• Unități noi: dacă doriți să includeți unități noi în programul de certificare, Control Union trebuie să fie înștiințat cu informațiile relevante ale unităților. Pe baza acestor informații, planul de audit va fi actualizat.
Acest lucru este valabil și pentru retragerea unităților din program.
• Produse noi: un produs poate fi adăugat la contractul dvs. dacă completați o specificație de produs în aplicație.
Pentru toate importurile de produse certificate ecologic în conformitate cu regulamentele Europene, trebuie să solicitați certificate de inspecție de la un organism de certificare din țara de import. Acesta, împreună cu factura de import vor fi expediate către oficiul nostru pentru evidență.

🍪 This website uses cookies to improve your web experience.